Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Har du sett den spanska filmen Carmen? Det är en metafilm som handlar om en dansuppsättning av den klassiska operan Carmen. I filmen blir regissören kär i en av dansörerna och ett liknande drama utspelar sig i dansgruppen som i operan. En liknande plot sattes upp i musikteaterpjäsen Viva Carmen av UMiS, Unga Musiktetern i Skåne i Kristianstad. I UMiS version utspelar sig pjäsen i en industrilokal någonstans i Sverige i slutet av 90-talet. Här repeterar ett gäng arbetslösa ungdomar en uppsättning av operan Carmen. Johan spelar karaktären José och han blir handlöst förälskad i Karin som spelar Carmen. Jag fick uppdraget att göra scenografi och kostym till uppsättningen och här nedan visar jag lite bilder och berättar lite om processen. Är du intresserad av mina andra kreativa uttryck, besök sidan Anne Art

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

UMiS hade ambitionen att turnera med sin pjäs och ville göra detta i gamal industrilokaler för att få den rätta känslan. Gamla oanvända industrilokaler kan ju verkligen förmedla det där övergivna, perifera och ändå fyllda av möjligheter. Kvalitéer som regissören ville förmedla. Min uppgift blev att göra en scenografi som gick att flytta från rum till rum och som skapade ett tydligt scenrum lika från spelplats till spelplats men som ändå tar i de olika lokalerna. Det var en verkligt svår nöt. Det vanliga är ju att man antingen ”bygger bort” det befintliga rummet genom att täcka in det helt och hållet. Eller så använder man det väldigt mycket i spelet men då är ju en turne uteslutet. Jag skulle alltså lyckas med både och – och dessutom på en otroligt tajt budget. Det tycktes mig först som ett omöjligt uppdrag och regissören förkastade alla mina förslag. Men så kom den här bilden till mig under en eftermiddagsvila:

carmen_paint

Regissören hade pratat mycket om att dramat handlade om beslut och vägval i livet och på något sätt hade mitt undermedvetna bearbetat hans ord och levererade denna bilden till mig. Det blev sedan grunden i scenografin. Allt arbete efter detta handlade om hur jag skulle kunna omsätta denna enda bild i praktiken så att det blev ett praktiskt och flexibelt scenrum för alla scener och samtidigt ett poetiskt scenrum som kan förmedla poetiska scener för både de stora masscenerna med 40 personer på scen och de intima kärleksscenerna med två personer.

carmen141

The cross road is the main core of the stage design. Its then added sidebars, stairs and places for the orchestra. the only scene change we had in the play was in the end, in the grand final where the dark blue, grey backdrop falls down – it was hung up on an electrical lock so the technician only had to switch of the electricity and the backdrop fell down. The cotton fabric (a donation from the rubber factory Trelleborg that used it to reinforced rubber seals for water installtions) was so heavy that is fell with a sound as if we had dropped a sofa from the 6 meters high steel frames that held the backdrops. I created the blue gray backdrop by cutting it up in pieces in various sizes, staining them in big pots one by one, which gave them the batic like pattern, and then stiching them together again. The color I used to stain the fabrics I bought from Zenith Art Material, which have colors of very high quality. With the batten construction we could work a lot with the light design to give variation to the space. We could put light from above, light from under the barrens, light up the crossroad and not the other space, or the other way around or just put light on, for instance the central  space if we wanted to create a more intimate space.

carmen141

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

I bilden nedan kan du tydligt se hur den 27 meter långa rampkonstruktionen lutar uppåt och du kan också se hur den mörkblå tygfonden är sammanfogad.

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Nedan kan du ”vägkorsningens” (eller helikopterplattan som blev vårt arbetsnamn under repetitionerna) olika uttryck beroende på ljussättningen. När plattan blir belyst uppifrån ger den ett vitt och väldigt solitt uttryck. Kommer ljuset däremot underifrån upplevs plattan som mörk, flytande och undanglidande. Dessa två lägen går dessutom att kombinera på olika sätt och förstärka undertexter i dramat. Eftersom jag är scenograf vill jag tro att denna form av rumslig kommunikation är starkare än den verbala. men jag är inte säker på att en dramatiker skulle hålla med mig.

carmen20

The picture below is taken before the play have started and before the stage workers had put up the blue backdrop. You can here see the red veil that are revieled in the grand final when the blue backdrops falls down. The veil was use first as a red wall, created by put pink light along the veil – the pink enhances the red color and o put the light along the veil ”closes” it so you cant see through it. The we put white light strait on the veil in a almost 90 degree angle which makes it almost impossible to see the veil and you see the room in which the stage design is put up in, another layer to the meta construction of the play.

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Here is some pictures taken during the construction of the ”crossroad”. You can also see the modell on the second picture to the left. There you also see how the stands to the audience is integrated in the crossroad so the acting space goes on in between the stands. All together it was almost 30 meters long and tilted a bit upwards.

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen

Bilden nedan är tagen i Landskrona efter pjäsen när scenarbetarna håller på att montera ner den röda slöjan. De fem meter höga metallramarna som håller tygfonderna syns tydligt och också de blåa tygfonderna som ligger på golvet efter att ha fallit till marken i den sista scenen.
carmen4

I slutet av inlägget har jag laddat upp en teckning jag gjorde för skapandet av kostymerna. Detta är inte ämnet för denna hemsidan eftersom jag vill fokusera på det rumsliga arbetena jag har gjort. Om du är intresserad av att se andra typer av arbeten jag har gjort som till exempel kostymdesign, måleri, skulptur, collage och lite andra typer av kreativa uttryck som jag sysslat med under årens; gå in på min personliga hemsida Anne Art

Skapandet av en scenografi: Viva Carmen